Supervízia
Zakladanie školských podporných tímov a postupné rozširovanie kompetencií pedagóga si vyžaduje aj dohľad nad poskytovaním ich odbornej úrovne. Vo všetkých pomáhajúcich profesiách je potrebná supervízia. V školskom prostredí sa so supervíziou zatiaľ stretol málokto. Každý sa však určite stretol s „intervíziou“. Intervíza je, keď si sadnete s kolegyňou alebo s niekým z inštitúcie, kde pracujete alebo s kolegom, s ktorým vás profesne niečo spája a rozprávate sa o konkrétnom prípade, s ktorým potrebujete poradiť alebo celkovo o pracovných postupoch v danej inštitúcii. Nasleduje diskusia a kolegyňa vám môže poskytnúť rady, ako situáciu riešiť.
Nevýhodou intervízie je možné kríženie rolí a nedostatočný odstup od problému. Výhodou je naopak poznanie organizácie a dostupnosť okamžitej pomoci.
Výhodou supervízie poskytovanej externým supervízorom je odstup od vnútorných problémov, možnosť nového pohľadu, určitá anonymita a tým väčšia otvorenosť supervidovaného a v neposlednom rade vysoká odbornosť supervízora. Dobrý supervízor má dostatok poznatkov, je skúsený a konkrétny vo svojich prejavoch. Jeho práca je primeraná pre začiatočníka, vie stanoviť ciele a používať v interakciách počas supervízie techniky spätnej väzby. Čo je podstatné, dobrý supervízor sa javí ako podporujúci, nie zbytočne kritický, s rešpektom voči začiatočníkovi, pričom sa nepokúša zmeniť supervíznu skúsenosť na psychoterapiu.
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie realizuje národný projekt Štandardizáciou systému poradenstva a prevencie k inklúzii a úspešnosti na trhu práce. Výsledkom ich snaženia je okrem iného vytvorenie štandardov pre kariérovú pozíciu supervízora.
Novela školského zákona 245/2008 Z.z. uvádza novú kariérovú pozíciu „supervízor“. Supervízor podľa § 38 ods. 6 zákona č. 138/2019 Z. z. koordinuje a dohliada na odbornosť a úroveň výkonu pracovnej činnosti v kategóriách odborných zamestnancov a podieľa sa na zvyšovaní profesijných kompetencií odborných zamestnancov.
Supervízia je podporný nástroj rozvoja OZ a PZ a zohráva dôležitú úlohu počas celej profesijnej kariéry OZ a PZ. Supervízor je odborník so splnenými kvalifikačnými predpokladmi v pomáhajúcich profesiách a absolvovaným akreditovaným vzdelávacím programom, na základe ktorého získa oprávnenie na poskytovanie supervízie. Vo vzťahu k supervidovanej osobe vytvára bezpečné prostredie, pracuje bez závislosti od poradenských zariadení alebo škole v záujme slobodného poskytovania intervencie supervízie. Poskytovanie supervízie je dobrovoľné. Supervízor musí byť pracovník s vysokou mierou empatie, úcty ku klientom, k svojim kolegom a svojej profesii ale aj k organizácii v ktorej pracuje.
Cieľom supervízie v školských zariadeniach a školách je profesionálna podpora pre odborných zamestnancov a školských špeciálnych pedagógov, ktorá napomáha profesionálnemu rozvoju overovaniu správnosti postupov a hľadaniu alternatív. Je účinným nástrojom zvládania záťaže a efektívneho zvládania negatívnych emócií, podporuje tvorivosť a inovácie, nepriamo pôsobí preventívne proti syndrómu vyhorenia. Supervízia zohráva dôležitú úlohu pri napĺňaní výkonových a profesijných štandardov.
Supervízia je chápaná ako podporný pracovný nástroj. Úlohou supervízora nie je robiť kontrolnú činnosť.
Postup pri žiadosti o supervíziu:
- supervíziu iniciuje odborný alebo pedagogický zamestnanec alebo školské zariadenie,
- OZ/PZ informuje o iniciovaní supervízie odbornej činnosti riaditeľa školy/zariadenia formou ústnej/písomnej žiadosti o realizáciu supervízie,
- vedúci riaditeľ školy/ školského zariadenia udeľuje súhlas ústne/písomne s realizáciou supervízie,
- iniciátor supervízie odbornej činnosti vyberá a oslovuje supervízora zo Zoznamu odporúčaných supervízorov pre školské zariadenia,
- iniciátor supervízie a supervízor realizujú úvodný rozhovor a identifikujú problémy, definujú dôvody vyhľadania supervízie, potreby a očakávania OZ, PZ, organizácie od supervízie,
- supervízor posúdi do akej miery je možné problém/situáciu zvládnuť pomocou supervízie
- supervízor poskytne relevantné informácie o svojej odbornej spôsobilosti,
- dohoda o poskytovaní supervízie,
- realizácia supervízie,
- záverečná konzultácia a ukončenie supervízie.
Veríme, že poskytovanie supervízií v školských zariadeniach budú čoskoro realitou. Pre mnohých PZ a OZ je supervízia nový pojem. Nevedia, čo majú od supervízie očakávať, preto je potrebné o supervízii hovoriť a zaviesť ju do praxe vo všetkých pomáhajúcich profesiách.
Jednou z foriem supervízií sú aj skupinové supervízne stretnutie. V OZ Inkluziv poskytujeme takéto skupinové supervízie pre školské podporné tímy ale aj pomáhajúce profesie z iných rezortov ONLINE vedené formou Bálintovských skupín školskou psychologičkou Evkou Bartovou.
Radi vás uvidíme na najbližšej Bálintovke!
Príďte zakúsiť silu skupinovej supervízie, kde nachádzame často magické riešenia našich prípadov.
Viac info tu: http://ozinkluziv.sk/produkt/supervizne-stretnutia-balintovky/
Autorka:
PhDr. Jana Fondrková, školská psychologička, frekventantka výcviku Supervízia v pomáhajúcich profesiách
Zdroje:
Školský zákon č. 245/2008 Z.z.
Zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch č. 138/2019 Z.z.
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie: Supervízia. https://vudpap.sk/wp-content/uploads/2020/08/Superv%C3%ADzia.pdf
Jaššová, M. a kol. Vzdelávacie potreby odborných a pedagogických zamestnancov v kontexte aktuálnych legislatívnych požiadaviek na výkon odborných činností v systéme poradenstva a prevencie. Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie. https://vudpap.sk/wp-content/uploads/2023/05/vzdelavacie-potreby-oz-a-pz.pdf
Oláh, M. Schavel, M., Tomka, M. Príručka pre skvalitnenie supervízie v detských domovoch. Bratislava: AVSP, 2008. 37s.