Foto by OZ Inkluziv
Téma duševného zdravia sa dostáva do popredia niekoľko desiatok rokov.
Rok 2000 bol vyhlásený za rok duševného zdravia a v tom istom roku vznikla aj Liga za duševné zdravie.
- augusta 2002 vydalo Ministerstvo zdravotníctva Národný program duševného zdravia. V tomto dokumente navrhuje ministerstvo 10 krokov ako podporiť starostlivosť o duševné zdravie na Slovensku najmä v oblasti psychiatrických porúch a chorôb. Zdôrazňuje však, že tému duševného zdravia je nevyhnutné riešiť medzirezortne a v prípade školských psychológov je nevyhnutné spolupracovať aj s Ministerstvom školstva.
V súčasnosti (2021) už existuje Rada vlády SR pre duševné zdravie – nadrezortný orgán na problematiku duševného zdravia, kde bola delegovaná za Asociáciu školských psychológov Mgr. Lucia Košťálová.
Téma podpory duševného zdravia sa zintenzívnila po pandémii COVID – 19 v rokoch 2020/2021.
Tu sa preukázali služby školských psychológovov ako neodmysliteľná súčasť školského systému. Školskí psychológovia boli jedni z tých, ktorí dohliadali počas celej pandémie na duševnú pohodu resp. nepohodu žiakov, rodičov či učiteľov.
Denno-denne povzbudzovali k zvládaniu celej situácie, nájdeniu si režimu v učení, trpezlivosti s technikou či psychohygieny v domácnosti medzi členmi rodiny.
Ani počas prezenčného vzdelávania školskí psychológovia nezaháľajú. Realizujú preventívne a intervenčné programov na podporu duševného zdravia, najmä prevenciu pred šikanovaním a kyberšikanovaním. Pripravujú zážitkové hodiny so žiakmi na posilnenie ich sebavedomia, akceptácie druhých, kooperácie, emocionálnej inteligencie, tolerancie a mnoho ďalších tém oosbnostného rozvoja. Denno-denne riešia konflikty a urovnávajú vzťahy v škole medzi žiakmi, ale aj rodičmi a učiteľmi.
Podľa štatisticých údajov však evidujeme len niečo cez 500 školských psychológov v zhruba 3000 základných a stredných školách¹.
Podporovatelia duševného zdravia nám v školách stále chýbajú.
Kto dohliada na psychickú pohodu žiakov a ostatných členov školského systému?
V súčasnoti sa už v školstve pracuje na zmenách aj v tejto oblasti.
Novelou školského zákona by mali pribudnúť inkluzívne tímy v školskom roku 2021/2022.
Slovami ministra Grôhlinga:
„V školskom roku 2021/2022 budeme pilotne spúšťať prítomnosť inkluzívnych tímov v rôznych krajoch a okresoch a následne od ďalšieho školského roka by tieto tímy mohli byť výraznou pomocou pre veľké školy, ako aj ťažiskové a spádové školy,“
Máme sa na čo tešíť.
¹Zdroj: CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR – štatistické údaje k 15. 9. 2020 https://www.cvtisr.sk/cvti-sr-vedecka-kniznica/informacie-o-skolstve/statistiky/statisticka-rocenka-publikacia.html?page_id=9580
Autorka: Lucia Balážová