Milí študenti, tieto články vystihujúce podstatu jednotlivých oblastí práce školských psychológov budú naozaj výstižné, krátke (podľa možnosti) a maximálne praktické.
Ak by ste mali záujem si prečítať niečo viac teoretické, tak vám odporúčame:
www.aspsr.sk – popozerať stránku Asociácie školskej psychológie
GAJDOŠOVÁ E., Pilková, J., Roľková H., Valihorová M.: 2020. Školská psychológia a psychológ v edukačnej praxi. IPV, Žilina – najnovšia publikácia o školskej psychológii
Manuál začínajúceho školského psychológa – VÚDPaP
webináre pre školských psychológov VÚDPaP
Zostrihy pre školských psychológov
Procesné štandardy práce školského psychológa
Štandardy odborných a odborno-metodických činností
Učebnica profesora Hvozdíka: Základy školskej psychológie
https://unibook.upjs.sk/img/cms/2017/ff/zaklady-skolskej-psychologie-final.pdf
Komposyt
Zborník ŠKOLSKÝ PSYCHOLÓG v 21.storočí
Zborník PSYCHOLÓGIA V ŠKOLE
Kniha: Praktikum školní psychologie
https://obchod.portal.cz/pedagogika/praktikum-skolni-psychologie/
Poradenská činnosť v práci školských psychológov je opäť odborná činnosť, ktorá je bližšie definovaná v procesných štandardoch vydanými VÚDPaP-om tu.
Poradenstvo ako dlhodobý proces začína poradenským kontraktom, ktorý sa spíše po 2 úvodných konzuláciach s klientom, kedy ŠP uváži, že daný problém bude potrebné riešiť dlhšie obdobie.
ŠP spíše teda poradenský kontrakt s klientom, ktorý obsahuje: ciele poradenstva, počet a frekvenciu stretnutí, formy a metódy práce s klientom, dohodnuté špecifické podmienky poradenstva, informovanie/komunikáciu so zákonným zástupcom prípadne treťou stranou (Odborným zamestnancom, pedagogickým zamestnancom), zapojenie školského podporného tímu a ďalších odborníkov, spôsob ukončenia a vyhodnotenia poradenstva.
V priebehu poradenstva sa môže spoločný cieľ klienta a školského psychológa meniť podľa potrieb klienta (rekontraktovanie).
Poradenský proces môže trvať pár mesiacov, ale aj rok. Frekvencia konzultácií je individuálna vzhľadom k charakteru problémovej oblasti klienta.
Úspešnosť poradenského procesu záleží od ochoty klienta pracovať na svojom osobnostnom raste, vyjsť z komfortnej zóny a zapracovať na svojich výzvach na riešenie či spraviť kľučové rozhodnutia na nápravu súčasného psychického stavu či krízy.
Pri vedení poradenského procesu môže ŠP využívať prvky psychoterapeutického prístupu, v ktorom má spravené doplňujúce vzdelávanie
Viac o terapeutickej činnosti tu.
Autorka: Lucia Balážová