Photo by Firmbee.com on unsplash.com
Orientačná diagnostika v práci školského psychológa.
Po príchode do praxe z vysokej školy, sme nadupaní vedomosťami a máme víziu, že testy nám budú nápomocné pri práci, ukážu nám cestu a dajú odpovede.
Po príchode do školského prostredia a predovšetkým, ak sme prvý školský psychológ na danej škole, zväčša nemáme žiadne vybavenie a už vôbec nie štandardizované testy. Samozrejme, postupom času si vieme vybudovať svoju vlastnú batériu, ktorú budeme vedieť využívať. Absolventi odboru psychológia si môžu na základe svojho diplomu zakúpiť jednotlivé testové batérie.
Štandardizované testy je potrebné zakúpiť a v tom vidím problém. Školy nie sú pripravené na tieto investície. Preto, pokiaľ nie sme ochotní zakúpiť a vyškoliť sa k práci s týmito testami sami, tak nemôžeme s nimi rátať. Sú však aj školy, ktoré do týchto testov majú možnosť investovať, a to je ten lepší prípad.
Dobrá správa je, že z vyšokoškolského štúdia máme určité dotazníky a nápady. Stačí ich vytiahnuť. Takto sa začína budovať vlastná batéria.
POZOROVACÍ HÁROK
Pri vstupnej diagnostike si zväčša vystačíme vlastnými pozorovacími hárkami. Tieto hárky si vytvorte podľa seba alebo sa inšpirujte staršími kolegami. Urobte si ich na hlavičkový papier školy, aby to dodávalo váhu. Sú dôležité pri dlhodobejšej spolupráci. Podľa dôležitosti si v nich zaznamenáme
- anamnestické údaje (vek, začiatok chôdze, rozprávania, sebaobslužných činností),
- naše pozorovania prejavov správania a spôsobu myslenia.
- dôležité psychické procesy a stavy (spôsoby učenia, pamätania, myslenia, reč, pozornosť, talenty).
- neverbálnu komunikáciu, ak je výrazná.
Dôležité je zaznamenávať si pozorovanie aj v triedach alebo pri skupinových aktivitách. Tam sa zameriavame na veci, ktoré fungovali, načo žiaci reagovali. Tiež si zaznačíme nezvyčajné reakcie žiakov, nízku spoluprácu, prípadne odbiehavé správanie jednotlivých žiakov. Nezabúdajme si to po hodine prejsť aj s triednym učiteľom, ktorý nám poskytne doplňujúce informácie.
DOTAZNÍKY a ŠKÁLY
Na internete sú dostupné rôzne dotazníky, online testy. Vyskúšajme si tie, ktoré nám môžu pomôcť v určitých oblastiach. Výhodou je ich rýchle vyhodnotenie aj s popisom. Inšpiráciu môžeme čerpať aj v odborných časopisoch alebo štúdiách. Napríklad na učebné štýly môžeme využiť voľne dostupné dotazníky, napr. v publikácii Didaktika od Tureka. Pri dotazníkoch, kde nie je žiaden popis a vyhodnotenie, tak ich radšej nepoužívajme, aby sme sa s nimi zbytočne nezaťažili, radšej využime čas efektívnejšie na iné aktivity, ktoré sú nám známe.
Škály sú voľne dostupné a sú pre mňa doplnkom. Najviac využívam Škálu sebahodnotenia od Rosenberga, teplomer úspechu.
Sociometrické matice, sociogramy vieme vytvárať podľa potrieb triedy. Na základe nich vieme zostaviť charakteristiku triedy. SO-RA-D máme v publikácii od prof. Gajdošovej.
Tiež sa vieme inšpirovať aktivitami, dotazníkmi a škálami využiteľnými na sociálno-psychologických výcvikoch. V knihách pre hry alebo aktivity s deťmi z vydavateľstva Portál, Aplikovanej sociálnej psychológii, zborníkoch. Tu vieme nájsť vhodné aktivity, ktoré sú v školskom prostredí ľahšie a lepšie použiteľné. Nevyžadujú žiadne školenia.
Taktiež, v rámci rozličných školení sú nám distribuované dotazníky, ktoré na základe osvedčenia môžeme využívať vo svojej praxi. Preto si vyberajme školenia, ktoré nám dajú pridanú hodnotu.
PROJEKTÍVNE TECHNIKY
Projektívne techniky sú tiež viazané na vzdelávanie. Ja som si urobila Test stromu. V súčasnosti máme rozličné možnosti. Strom-Dom-rodina. Alebo jednotlivo Strom, Začarovaná rodina, Dom. Takže môžu nám byť nápomocné.
DOTAZNÍKY NA ŠIKANU
Pri prevencii šikanovania som využívala dotazníky zo stránky www.prevenciasikanovania.sk, a tie som si vyhodnocovala individuálne po triedach.
SPOLUPRÁCA S CPPPaP
Pri diagnostike je však potrebné mať na pamäti, že je odrazom pre ďalšiu prácu. Veľa vecí je v rukách CPPPaP.
Tie výrazne žiadajú školských psychológov, aby ak aj majú prístup k diagnostickým nástrojom merania intelektu, aby ich nepoužívali, lebo deti musia prejsť v poradni opätovne diagnostikou. Tá pri opakovanom administrovaní môže byť skreslená a nevypovie nám to, čo je reálne. Preto majme na pamäti, že my máme oveľa väčšiu možnosť získať informácie z pozorovaní a zažitím žiaka v reálnych situáciách, ktoré vieme zdokumentovať a následne zaslať záznam z pozorovaní a spolupráce so žiakom CPPPaP. Tieto dôležité informácie im slúžia na lepšie pochopenie situácie dieťaťa.
Školy mali možnosť zakúpiť si testy na diagnostiku školskej zrelosti pre deti z marginalizovaných skupín a niekoľko iných testov v rámci VÚDPaPu za zvýhodnenú cenu. Ak škola tieto testy získala, určite má k dispozícii aj metodiky. Postačí sa im povenovať a v prípade potreby ich viete správne použiť.
Taktiež je v pláne z Fondu obnovy získať takmer 162 rôznych štandardizovaných dotazníkov z rôznych oblastí, bude príležitosť aj niektoré štandardizovať na naše podmienky, ale to je stále ešte len plán. Dovtedy používajme to, čo je nám dostupné. Vytvárajme si vlastné zbierky, ktoré si postupne rozširujte, a tak budete využívať veci, ktoré vám sedia a s ktorými dosiahnete želané výsledky.
Druhou možnosťou je, ak predsa len chcete pracovať s určitými dotazníkmi spojiť sa so spádovou CPPPaP a požiadať ich o možnosť zapožičania daného typu testu. Ja som spolupracovala pri administrácii školskej zrelosti, kariérneho poradenstva, adaptačných programoch.
Prajem Vám veľa úspechov.
Autorka: PaedDr. Lucia Redayová PhD.
Odporúčaná literatúra:
HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život II. Praha: Portál, 1997.
HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život. 1. vyd. Praha. Portál, 1994.
HERMOCHOVÁ, S.; NEUMAN, J. Hry do kapsy IV. Praha. Portál, 2003, 96s.
HERMOCHOVÁ, Soňa. Jak být dobrý třídní učitel. Třída–návod k použití, 2009.
HERMOCHOVÁ, Soňa. Poznáváme své spolužáky. Projekt Odyssea, 2007.
HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život. Dl. II.: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Nakl. Protál, 1995.
HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. Aisis, 2005.
HERMOCHOVÁ, Soňa; NEUMAN, Jan. Hry do kapsy III: sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Portál, 2003.
HERMOCHOVÁ, Soňa; VAŇKOVÁ, Jana. Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. Portál, 2014.
KOMÁRKOVÁ, Růžena; SLAMĚNÍK, Ivan; VÝROST, Jozef. Aplikovaná sociální psychologie III. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 224 s. Psyché (Grada).
TUREK, Ivan. Didaktika. Edícia Škola, 2014.
Viac zdrojov o jednotlivých diagnostických metódach:
https://www.preskoly.sk/p/77673-detska-klinicka-psychologie/
https://www.preskoly.sk/p/606460-psychodiagnostika-deti-a-dospivajicich/
Online Učebnica pedagogického výskumu
Bačíková M., Janovská A.: Základy pedagogicko-psychologického výskumu. Sprievodca pre študentov učiteľstvo. 2018. UPJŠ KE, ŠafárikPress
Spoločnosti, ktoré ponúkajú zakúpenie si štandardizovaných testov: