Milí študenti, tieto články vystihujúce podstatu jednotlivých oblastí práce školských psychológov budú naozaj výstižné, krátke (podľa možnosti) a maximálne praktické.
Ak by ste mali záujem si prečítať niečo viac teoretické, tak vám odporúčame:
www.aspsr.sk – popozerať stránku Asociácie školskej psychológie
GAJDOŠOVÁ E., Pilková, J., Roľková H., Valihorová M.: 2020. Školská psychológia a psychológ v edukačnej praxi. IPV, Žilina – najnovšia publikácia o školskej psychológii
Manuál začínajúceho školského psychológa – VÚDPaP
webináre pre školských psychológov VÚDPaP
Zostrihy pre školských psychológov
Procesné štandardy práce školského psychológa
Štandardy odborných a odborno-metodických činností
Učebnica profesora Hvozdíka: Základy školskej psychológie
https://unibook.upjs.sk/img/cms/2017/ff/zaklady-skolskej-psychologie-final.pdf
Komposyt
Zborník ŠKOLSKÝ PSYCHOLÓG v 21.storočí
Zborník PSYCHOLÓGIA V ŠKOLE
Kniha: Praktikum školní psychologie
https://obchod.portal.cz/pedagogika/praktikum-skolni-psychologie/
Školskí psychológovia alebo tiež nazývaní psychológovia v edukačnej praxi¹ sú zamestnancami školy, ktorí sa zaraďujú podľa zákona č. 138/2019 Z.z. §23 medzi odborných zamestnancov školy. Nie sú pedagogickými ani nepedagogickými ( to sú napr. p. upratovačky, školník, vrátnik a pod.) zamestnancami školy.
Prvý krát sa dostal pojem – školský psychológ do zákona č. 245/2008 Z.z. – školský zákon.
Školskí psychológovia boli na školách aj predtým, ale naozaj len ako hrozienka v bábovke.
Aj po tom, ako sa školskí psychológovia dostali do zákona, čo je od 30tych rokov veľký úspech, aby dostali aj oni svoje oficiálne postavenie v školskom systéme, ich výskyt na školách bol stále veľmi sporadický.
Školská psychológia na Slovensku má naozaj ešte mladú históriu (viac o histórii na aspsr.sk), preto na Slovensku neexistuje akoby ujasnená predstava, čo všetko môže robiť šp na školách, ich kompetencie sa veľmi líšia a ich počet je stále veľmi nízky (cca 550 šp na 3000 ZŠ a SŠ dokopy – Zdroj: CVTISR údaj k 15.9.2021).
Prelomový sa stal rok 2020, kedy vyšli Procesné štandardy multidisciplinárnych tímov pod gesciou VÚDPap-u (Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie) – už zadefinovaných ako školské podporné tímy (ŠPT) podľa novelizovaného zákona č. 245/2008 zákonom č. 415/2021 Z.z. od 1.1. 2022.
Práve v týchto štandardoch sa zadefinovali štandardy odborných a odborno-metodických činností – ako postupovať napr. v odbornej činnosti – diagnostika, konzultácia, kedy sa prechádza už do poradenstva a pod.
V súčasnosti (2/2022) sa čaká na obsahové a výkonové štandardy, ktoré by ešte viac mali zabezpečiť jednotnú starostlivosť o klientov v systéme poradenstva a prevencie.
Ak vám o tom na škole nepovedali, tak si ich určite prečítajte ako aj celú stránku VÚDPaPu ;).
Na základe vzdelania sú školskí psychológovia odborníci v aplikovanej psychologickej disciplíne školská psychológia.
Vieme, že máme viacero psychologických disciplín, ako napríklad v tabuľke:
Definíciu si môžete pozrieť v publikácii ;).
Čo je pointa je, že niektorí sa viac pozerajú na školskú psychológiu ako na VEDU a niektorí ako na PROFESIU³.
Po stránke VEDY sa chápe šp ako teoreticko-aplikovaná disciplína, to znamená, že skúma:
- Psychologické aspekty výchovno-vzdelávacieho procesu
- Metodologické otázky
- Aké metódy a techniky môže použiť šp v praxi
Po stránke PROFESIJNEJ sa zaoberá oblasťami ako:
- Integrácia teoretických poznatkov do praxe
- Podľa toho, kto je klient: žiak, rodič, učiteľ, riaditeľ, tak ich problémami a „zákazkami“
- Zákonitosťami učenia, výchovy, vyučovacieho procesu
- Psychickými problémami (psychickým poruchami)
- Sociálne vzťahy
- Celková školská klíma
Čo je dôležité zdôrazniť je, že je to MEDZIODBOROVÁ VEDA, preto predmety skúmania sa prelínajú aj s inými psychologickými disciplínami ako napríklad³:
- Pedagogická psychológia
- Poradenská psychológia
- Sociálna psychológia
- Vývinová psychológia
- Psychológia osobnosti
- Klinická psychológia
- Patopsychológia
To znamená, že, ak chcete porozumieť viac dynamike sociálnych vzťahov, tak musíte siahnuť po publikáciu zo sociálnej psychológie. Ak chcete vedieť niečo o ADHD diagnóze tak po publikácii z detskej patopsychológie, ak niečo o tvorbe testu v strednom pásme učebných kompetencií žiakov, tak pravdepodobne po publikácii z pedagogickej psychológie a podobne.
V tomto je školská psychológia naozaj náročná, pretože má neskutočné množstvo predmetov skúmania špecificky zasadené do školského prostredia.
Autorka: Lucia Balážová
Zdroje:
¹GAJDOŠOVÁ E., Pilková, J., Roľková H., Valihorová M.: 2020. Školská psychológia a psychológ v edukačnej praxi. IPV, Žilina
²Daniel J., et al: (2010). Prehľad všeobecnej psychológie. Enigma.
³Hvozdík J.: (1986). Základy školskej psychológie. Slovenské pedagogické nakladateľstvo