Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Photo by josephredfield from pixabay.com
Minimalizovať rozptýlenie
Mnoho študentov používa k študovaniu hudbu, televíziu do pozadia, kontrolujú maily, textové správy alebo sociálne médiá. Takéto vyrušovanie prelamuje našu koncentráciu a rozptyľuje pozornosť od študovaného (Brown et al., 2017). Radšej sa tomu vyhnime, pretože hlboko sústredené štúdium nám prinesie aj hlbšie a dlhodobejšie poznatky.
Uplatniť chyby
Kto robí, robí chyby. Toto pravidlo platí aj pri učení. Nevnímajme to však ako zlyhanie, ale využime tieto chyby v náš prospech. Dôležité sa to zdá byť najmä pri praktizovaní vybavovania, kedy náprava chýb vedie k posilneniu dlhodobého uchovávania. Chyby nás tiež môžu upozorniť na potenciálne nedostatky v našich vedomostiach, ktoré tak následne môžeme doplniť (Brown et al., 2017).
Diverzifikovať metódy
Študenti by mali rozširovať svoje prístupy k učeniu používaním rôznych metód, akými sú čítanie, písanie, riešenie problémov, počúvanie a spolupráca. Každý z nás by si mal vytvoriť súbor rôznych techník učenia, ktoré budú ušité na mieru špecifickej povahe čohokoľvek, čo potrebujeme naštudovať (Brown et al., 2017).
Spať najmenej 7 hodín v noci
Výskumy z prostredia neurovedy nám prinášajú poznatky o raste dendritov našich neurónov v súvislosti s dlhodobým pamäťovým úložiskom. Neurovedci zistili, že tento rast je efektívnejší počas obdobia hlbokého spánku, spánku pomalých vĺn a menej efektívny pri REM (rapid eye movement) spánku. Preto zvýšenie spánku na 8 hodín môže zlepšiť formovanie pamäti nedávno naučených informácií. Počas spánku prebiehajú kvalitatívne zmeny v pamäti a uľahčujú budúce vybavovanie naučenej informácie (Brown et al., 2017).
Autorka: Jani
Zdroje
Atkinson, R. L. (2007). Psychologie (2nd ed.). Portál.
Bae, C. L., Therriault, D. J., & Redifer, J. L. (2019). Investigating the testing effect: Retrieval as a characteristic of effective study strategies. Learning and Instruction 60, 206-214. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.12.008
Brown, D. (2017). An evidence-based analysis of learning practices: the need for pharmacy students to employ more effective study strategies. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 9(2), 163-170. https://doi.org/10.1016/j.cptl.2016.11.003
Li, C., & Yang, J. (2020). Role of the hippocampus in the spacing effect during memory retrieval. Hippocampus, 30(7), 703-714. https://doi.org/10.1002/hipo.23193
Miyatsu, T., Nguyen, K., & McDaniel, M. A. (2018). Five Popular Study Strategies: Their Pitfalls and Optimal Implementations. Association for Psychological Science 13(3), 390-407. https://doi.org/10.1177/1745691617710510
Rovers, S. F. E., Stalmeijer, R. E., van Merriënboer, J. J. G, Savelberg, H. H. C. M., & de Bruin A. B. H. (2018). How and Why Do Students Use Learning Strategies? A Mixed Methods Study on Learning Strategies and Desirable Difficulties With Effective Strategy Users. Frontiers in Psychology 9(2501). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02501