Photo by zoo_monkey in unsplash.com
Adaptácia na materskú školu je emotívnym obdobím tak pre vaše deti ako aj pre vás, milí rodičia. Ponúkam vám zopár rád, ako deti cez tento proces čo najlepšie previesť a podporiť ich.
Postupné zoznamovanie sa s vašou MŠ
Navštívte vašu budúcu materskú školu s dieťaťom ešte pred oficiálnym prvým vstupom do nej. Miesta, ktoré dieťa s vami pozná, vytvárajú vzťah dôvery a bezpečia. Niekedy naozaj stačí, ak sa s ním prejdete okolo budovy a blízkeho okolia. Hovorte počas tejto prechádzky s vaším dieťaťom o tom, čo ho čaká, čo bude v MŠ robiť, krok po kroku. Prebúdzajte u neho zvedavosť. Ak máte nejakú pozitívnu spomienku z čias vášho pobytu v MŠ, podeľte sa o ňu s dieťaťom.
Každá MŠ má svoje pravidlá a po postcovidovom období môžu byť nastavené inak. Do niektorých môžete vojsť s dieťaťom do šatne a spolu s ním sa tam prezliecť, ale mnohé majú aktuálne zakázaný vstup do MŠ a vaše dieťa sa s vami bude lúčiť už vonku, pred samotným vstupom do budovy. Každá MŠ má svoj adaptačný plán. V niektorých MŠ môžete prvé dni stráviť spoločne s dieťaťom v triede, iné túto možnosť neposkytujú. Pozisťujte si tieto informácie ešte vopred, aby ste vášmu dieťaťu nesľubovali vopred niečo, čo nebudete môcť uskutočniť.
Spoločný nákup ruksaku, papúč, pyžama.. Prečo je dôležitý a ako môže pomôcť?
Pokiaľ to vaše finančné možnosti dovoľujú, dobrým nápadom je nakúpiť dieťaťu ešte pred vstupom do MŠ nový malý ruksak, papuče, pyžamo a ďalšie potrebné veci, ktoré dostanete v rámci zoznamu vecí od vašej MŠ. Odporúčam kupovať ich spolu s dieťaťom, pričom si môže samo vybrať, čo by chcelo. Neznamená to však, že si má vybrať z 10-tich ruksakov a pyžám, ktoré sa mu najviac páčia. Dajte mu na výber z maximálne 2-3 kusov. Niesť svoj vlastný ruksak na chrbte v prvých dňoch MŠ môže u vášho dieťaťa vzbudiť pocit hrdosti. Zároveň ide o symbolom a akt k jeho väčšej samostatnosti.
Pre dieťa blízka hračka alebo plyšové zvieratko ako „prechodný spoločník“ na prvé dni v MŠ
Konkrétny predmet alebo hračka z domáceho prostredia, ktorá je vášmu dieťaťu blízka, môže v prvých dňoch v MŠ poskytnúť „kúsok istoty“ z prostredia domova v situáciách pre dieťa nových a neznámych. Povedzte o nej pani učiteľke/pánovu učiteľovi, aby o danej veci vedeli. Ak bude mať dieťa kritickú chvíľu v MŠ, môže rozhovor – záujem o danú vec medzi pedagógom a dieťaťom pomôcť vytvoriť vzťah istoty a bezpečia. Niektoré MŠ nedovoľujú, aby si dieťa bralo svoju obľúbenú hračku (alebo iný predmet: vankúš/deku..) do triedy, čo je dôležité rešpektovať. Dieťa zaň preberá zodpovednosť a jeho strata by situáciu neuľahčila. Mať ho však v ruksaku so sebou (a v prípade potreby ho využiť) je istotne povolené a môže znížiť pocit úzkosti z prvých dní.
Každé dieťa má svoje vlastné tempo adaptácie na MŠ, rešpektujme ho
Adaptácia dieťaťa na prostredie MŠ trvá spravidla 3 mesiace. Najintenzívnejšie však dieťa prežíva zmenu v prvé 2-3 týždne. Pedagógovia vás budú istotne informovať o tom, ako sa vaše dieťa v MŠ cíti, čomu sa venuje, ako a s kým sa hrá, čo mu chutí, resp. nechutí, či plače atď.. Pýtajte si túto spätnú väzbu, potrebujete ju. Nečakajte však, že sa dieťa bude tešiť do MŠ hneď od začiatku. Byť v MŠ znamená zároveň nebyť s vami a môže preto prežívať rôzne zmiešané až protichodné emócie, ktoré vám pri vašej rozlúčke a odchode do práce dá tiež pocítiť. Dajte mu čas vyznať sa v nich a adaptovať sa aj na nové pravidlá, v ktorých spočiatku nevidí žiadnu výhodu. Ak sa mu do MŠ ísť nechce a neteší sa, reflektujte jeho prežívanie, veď ani vám sa niekedy nechce ísť do práce. Je úplne v poriadku priznať dieťaťu aj to, že rozlúčka s vami ráno je pre neho ťažká. Povedzte mu, že mu rozumiete a asi radšej by chcelo tráviť deň s vami. Je v poriadku byť aj smutný z toho, že to teraz nejde, ale ten čas si vynahradíte po príchode domov a cez víkend.
Autor: Mgr. Veronika Kevély,
Školská psychologička