Ako ovplyvňuje prítomnosť školského psychológa duševné zdravie pedagogických zamestnancov škôl

Photo by  ThisisEngineering RAEng on unsplash.com

V tomto článku sa dozviete najdôležitejšie výskumné zistenia z Prieskumu duševného zdravia pedagogických zamestnancov prebiehajúcim od januára 2022 do júna 2022, ktorý realizovalo MPC a ŠPÚ – súčasný NIVAM.

 

Autori špecificky preskúmali, ako ovplyvňuje prítomnosť školského psychológa duševné zdravie pedagogických zamestnancov škôl.

 

Začnime pozitívnymi zisteniami.

 

Významné výskumné zistenia vyšli pri porovnávaní skupín pedagogických zamestnancov z hľadiska dostupnosti školského psychológa a výskytu fyzických príznakov záťaže. Výsledky zaznamenali významný rozdiel medzi zamestnancami, ktorí pracujú v škole, kde je k dispozícii školský psychológ a kde nie je. Menej sa prejavovali fyzické, psychické, profesijné ťažkosti a vo všeobecnosti stres u zamestnancov, ktorí pracujú na škole, kde je aj školský psychológ.

 

Ukázalo sa, že školskí psychológovia sa nevenujú iba problémom žiakov, pretože ich iniciatíva smerom k PZ bola hodnotená ako mierne nadpriemerná (AM=2,97 na 5 bodovej škále). Zaujímavosťou je, že približne 23% PZ hodnotilo aktivitu školských psychológov pri podpore PZ ako vysokú, ale približne rovnaký počet PZ uvádza, že ich aktivita nie je, naopak, vôbec žiadna – PZ pozornosť nevenujú. Ďalších takmer 15% uvádza, že ich aktivita smerom k problémom PZ je nízka.

 A pokračujeme horšími zisteniami

 

Smutná realita je to, že až 62,6% z 1880 pedagogických zamestnancov uviedlo, že pracujú v škole, kde nie je dispozícii školský psychológ.

 

Vo vzťahu k pedagogickým zamestnancom by mali školskí psychológovia pritom reflektovať potrebu:

(1) poskytovania poradenských služieb kolegom v oblasti profesijného, osobnostného, partnersko-maritálneho rozvoja a pod.,

(2) riešenia problémov psychickej záťaže kolegov,

(3) pomáhania pri riešení medziľudských vzťahov v škole,

(4) realizácie primárnej prevencie vo vzťahu k PZ (Antalová, Papp, Vernarcová, 2020).

 

 

Až 47,3% PZ uviedlo, že nie sú vôbec ochotní osloviť psychológa na škole, ďalších 16,3 % uviedlo veľmi nízku ochotu. Naopak, vysokú ochotu zdôveriť sa na pracovisku odborníkovi s vlastnými problémami, ktoré sa týkajú duševného zdravia, uviedlo iba 11,3% PZ.

 

Autori sa domnievajú, že by mohlo za tým byť pocit ohrozenia na pracovisku, keby sa ich problémy riešili neetickým postupom školského psychológa. Okrem toho môže s tým súvisieť aj neistota profesionality školského psychológa, alebo to, že pedagogickí zamestnanci nevnímajú školského psychológa ako zamestnanca školy, ktorý je k dispozícii aj pre nich, nie len pre žiakov. 

 

 

 

Spracovala: Simona Gécziová a Lucia Balážová

 

 

Zdroj:

Metodicko-pedagogické centrum, Štátny pedagogický ústav, Teachers národný projekt (2022). Záverečná správa z prieskumu – Duševné zdravie pedagogických zamestnancov január 2022 – jún 2022. Dostupné tu: https://mpc-edu.sk/pages/projects/teachers/vyskumy/Zaverecna_sprava_DZ.pdf

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zdieľanie:

Mohlo by Vás zaujímať

Vysvedčenie nie je koniec sveta

Photo by Felipe Gregate on unsplash.com Čaká nás rozdávanie vysvedčení na konci školského roka. Fotografie hrdých rodičov s vysvedčením ich dieťaťa budú čoskoro viditeľné na

BLOG: Maturantka maturantom

Photo by Tim Gouw on unsplash.com Maturantka maturantom Mnohým ľuďom, vrátane mňa, v tejto dobe už čo i len spomenutie karantény a pandémie lezie krkom.