Photo by Study to success
Motivácia by sa dala rozdeliť na dve kategórie – motiváciu poháňanú vášňou a tú, ktorá je poháňaná výsledkom. Pri motivácií poháňanej vášňou k danej veci sa jedinec sústredí na to, niečo urobiť a nie niečo získať, ako to môže byť v druhom prípade. Vidina odmeny nám môže zatieniť hlavu a spustiť v nás správanie, ktoré často končí vyhorením.
Syndróm vyhorenia je fenomén, ktorý postihuje čím ďalej, tým viac študentov, nakoľko sú na nich kladené vyššie nároky. Ide o stav emočnej vyčerpanosti a celkovej únavy, kedy jedinec stráca chuť niečo robiť. I toto je jedna z vecí, ktorú by ste sa nemali báť prebrať so psychológom.
Do určitej miery postihuje každého z nás, takže je to celkom bežná vec. Môže však vyústiť do vážnych problémov, ktoré by mohli ovplyvniť váš spoločenský život, psychické a fyzické zdravie, kedy môže dochádzať k problémom s trávením, či s kardiovaskulárnym systémom.
Sociálne siete, ktoré používa každý z nás sú zahltené motivačnými citátmi, obrázkami, príbehmi a ľuďmi, ktorí často skrývajú mnohé nezdravé habity práve pod týmto motivačným contentom. Hovoria o sebadisciplíne a produktivite i keď pravda je niekde inde. Môže sa to týkať mnohých sfér, pracovných, fitness či študijných.
STUDY COMMUNITY
Už roky na internete existuje tzv. “study community”, kde zväčša študenti vysokých škôl, no taktiež stredoškoláci, zdieľajú svoje produktívne životy. Tento pojem zastrešuje komunitu ľudí, ktorá vytvára a vyhľadáva obsah so štúdijnou tematikou.
Môže byť rozdelená na učebné odbory a na jednotlivcov, okolo ktorých sa sústreďuje.
I keď je pracovitosť pozitívnou vlastnosťou, títo jedinci propagujú nezdravý životný štýl, ktorý tak však na prvý pohľad nemusí vyzerať. Čo môže byť predsa zlé na tom, ak niekto robí všetko až priam podľa učebnice? Cvičí, varí, má zdravú stravu, sociálny život, upratanú domácnosť, je vždy upravený, má bezchybný spánkový režim a učí sa hodiny a hodiny? Každý jeden deň? To, že to nie je pravda.
JE TO SKUTOČNE REALITA?
Hlavnou problematikou tejto komunity je to, že nikdy neukazujú momenty, kedy oddychujú, dni, kedy nič nerobia, keď majú doma neporiadok a chodia doma v teplákoch. To môže u bežného človeka a najmä teda študentov, ktorí tento obsah konzumujú za vidinou motivácie a vzorového nažívania, vyvolať pocit neschopnosti, menejcennosti a demotivovať ich. Nehovoriac o tom, že učiť sa každý deň 10 hodín, ako to údajne robia členovia študíjnej komunity na sociálnych sieťach, je nerealistické ak berieme do úvahy, že človek má určité potreby a túžby, ktoré musia byť naplnené pre jeho duševné i fyzické zdravie.
Z dlhodobého hľadiska je takáto dlhodobá perióda učenia nezdravá a mala by byť obohatená prestávkami a striedaním viacerých aktivít.
Toxická motivácia taktiež môže spôsobiť taktiež často diskutovaný FOMO (Fear of missing out) syndróm, teda pocit, že jedinec o niečo prichádza, nemá v porovnaní s ostatnými tak dobré rutiny, známky a pomôcky.
MATERIÁLNE VYBAVENIE AKO MUST-HAVE!
Druhou zložkou je to, že sa z týchto videí a článkov môže zdať, že na to, aby ste boli produktívny potrebujete mať mnohé veci – iPady, Apple ceruzky, drahé zošity, zvýrazňovače a perá najvyššej kvality, a nejedna z týchto položiek sa môže vyskytnúť nad rámec finančnej dostupnosti bežných ľudí a najmä študentov. „Je potrebné predsa stráviť hodiny nad robením si estetických poznámok, z ktorých neskôr môžete študovať“. Upravené zošity však nezaručia úspech na testoch, či skúškach, čo môže viesť k nasledovným sklamaniam.
“Study community” nie je zlá vec, ak ju beriete priamo iba ako motiváciu k učeniu, cvičeniu alebo k hocijakej inej aktivite, na ktorú zrovna nemáte náladu.
Problém nastáva, ak sa začnete porovnávať s ľuďmi, čo tento obsah tvoria a vnútorne sa ubíjať, že nie ste dostatočne dobrý. Ste. Je podstatné si uvedomiť, že nie u každého prebieha 24 hodín rovnako. Priebeh dňa býva ovplyvnený rodinnými príslušníkmi, sociálnym životom, nadčasmi v práci, či predĺženou prednáškou, zápchou v doprave alebo akoukoľvek maličkosťou, ktorá môže všetky vaše úlohy v to-do liste posunúť o pár minút, hodín, či dní neskôr. Na čom záleží je dať zo seba čo najviac na to, aby ste vnútorne rástli a ZÁROVEŇ SI NÁJSŤ ČAS NA DOBRE ZASLÚŽENÝ ODDYCH.
Sme dostatočne schopní urobiť čo len chceme, len v to musíme veriť.
Typy slovenských a zahraničných tvorcov aj študijného obsahu, u ktorých je možné nájsť niektoré z vymenovaných prípadov, ktoré môžu pozitívne ale niekedy i negatívne ovplyvniť divákov:
,,Milujem študijnú komunitu, ale všimol som si to isté. Všetko to pôsobí skôr ako fantázia. Založil som študijný kanál, kde hovorím o tom, prečo je v poriadku nemať vždy samé “jednotky” a ako to nemusíte robiť všetko. Mám dve deti a študujem online (a platím si aj vlastné účty!) Produktivita online môže byť toxická a zdá sa mi, že by sa v mixe mali objaviť aj iné, rôznorodejšie hlasy.”
,,Úprimne, dnes som si to naozaj potrebovala prečítať. Milujem študijnú komunitu na Youtube (Ruby Granger, Vee, Unjaded Jade a Yoora Jung), ale zistil som, že sa cítim naozaj smutný, pretože nedosahujem veci, ktoré robia oni. Takže bolo naozaj príjemné čítať tieto pripomienky. Ďakujem pekne“
,,Som jediný, kto je skutočne motivovaný a inšpirovaný študijnou komunitou? Sú dôvodom, prečo som sa vrátil na vysokú školu a zatiaľ mám samé jednotky.”
Autorka: Nika